Odoo 10. De nieuwste versie software is nu beschikbaar!

OntwikkelingInEenvoud Odoo

Hij is uit en beschikbaar, de nieuwste versie, Odoo 10. Een team van 150 ontwikkelaars hebben meer dan 112 aanpassingen doorgevoerd. Sommige applicaties zijn compleet opnieuw ontwikkeld terwijl andere op kleinere schaal  zijn verbeterd wat uiteindelijk heeft geleid tot een belangrijk verschil in management en tijdbesparing voor onze gebruikers.

De belangrijkste nieuwe eigenschappen:

Odoo Website Builder
De webpagina editor is compleet opnieuw ontwikkeld voor een beter resultaat en optimale gebruiksvriendelijkheid. Aan de nieuwe editor is een groot aantal aanvullende functies toegevoegd zoals de nieuwe mediamanager (voor snellere media file uploads), de ontwikkeling van nieuwe drag-and-drop bouwblokken, een nieuw klantenportaal (met real-time verkoop follow up net zoals in Odoo Sales), maar ook de nieuwe en verbeterde Blog customization tools.

Odoo eCommerce
Met deze update is Odoo eCommerde aanzienlijk verbeterd. Het dashboard in de back end integreert nu vlekkeloos met Google analytics waardoor alle sales flow en het bezoekersverkeer handig kunnen worden gevolgd. Met de verkoop- en productstatistieken kunnen gebruikers hun business strategisch beheersen.

Odoo 10 ondersteunt nu twee nieuwe payment providers. Voor de ontwikkelaars: al deze providers zijn nu zowel beschikbaar in de Community Edition als in Odoo Enterprise zodat eenvoudig een online store kan worden opgezet.

Er zijn ook nieuwe tools ontwikkeld waarmee online producten beter kunnen worden gepromoot, zoals het toevoegen van meerdere afbeeldingen voor een product, het vergroten van die afbeeldingen, het toevoegen van attributen (kleur, maat) voor deze producten, maar zelfs de optie om producten met of zonder BTW weer te geven. Het bevat ook  een levering volg systeem zodat bezoekers real-time worden gewaarschuwd worden als een product niet meer op voorraad is.

Odoo Studio
Odoo Studio is een gloednieuwe toepassing waarmee ander Odoo applicaties kunnen worden gemaakt of aangepast door het toevoegen van een enkele regel met code. Terwijl het voorheen alleen maar mogelijk was om dit te doen met de hulp van een programmeur, ligt het creëren van een nieuwe Odoo app nu ook binnen het bereik van niet-technische gebruikers. Rapporten kunnen worden aangepast, vertalingen kunnen eenvoudig worden geupdate, het aanpassen van acties, ontwerpen van custom views, het creëren van nieuwe menu’s en veel meer. Alles is mogelijk.

Odoo Expenses
Deze applicatie is onderdeel van het Human Resource Management en helpt gebruikers bij het snel en eenvoudig indienen van declaraties bij hun manager. Door nieuwe aanpassingen is het mogelijk om declaraties te sturen per email met alleen maar een foto van de bon/rekening als bijlage. Het aanmaken van een record voor terugbetaling is nu een stuk gemakkelijker en kan gedaan worden met maar een enkele click. Rapporten zijn ook verbeterd. Managers hebben snel inzage in de declaraties van medewerkers, afdelingen of zelfs het soort declaraties.

Odoo Helpdesk
Odoo Helpdesk is onze tweede splinternieuwe applicatie in deze versie. Deze toepassing helpt u bij het optimaal managen van uw klantenservice en support taken. Het aanmaken van tickets wordt eenvoudig gedaan per email, via live chat sessies, via website formulieren of zelfs via third-part apps die u al gebruikt. Deze tickets kunnen worden handmatig toegewezen, op een willekeurige manier, of verdeeld worden tussen medewerkers op basis van hun voorkeur. Daarnaast kan er een openbare FAQ of een Forum worden toegevoegd aan uw pagina zodoende een volledig overzicht te krijgen van uw activiteiten, acties en KPIs (Kritische Prestatie Indicatoren).

Odoo MRP
De MRP app had al zoveel geweldige uitgebreide functie dat we alleen al voor deze app een Tour hadden opgezet. Voor degenen die het nog niet kennen, willen graag een paar van de nieuwe functies in deze app aanstippen. De gemiddelde fabrikant gebruikt vaak meer dan  10 verschillende applicaties om zijn business runnen, wat dikwijls leidt tot uiterst ingewikkelde structuur op het gebied van workflows en integratie. Odoo dacht, dit kan simpeler en verwerkte de gemeenschappelijke behoeften  van iedere moderne fabrikant in een enkele volledig geïntegreerde software oplossing. Odoo integreert  BoMs, MPS, Work Center Tablets, Schedulers, Push & Pull rules, OEE, PLM (versioning, engineering changes, en doc management), Quality Management (inclusief control points, quality checks, en quality alerts), maar ook Maintenance (preventive, corrective, etc.).

New API & Performance
Omdat we de software volledig wilde moderniseren was het noodzakelijk om te veranderen naar een nieuwe en verbeterde API. De oude API code is afgeschaft wat resulteert in een forse speed/load tijd verbetering. Door andere veranderingen in de backend wordt de overall performance geoptimaliseerd, zoals snellere breadcrumbs redirects. De website pagina’s zijn veel sneller dankzij de QWeb compilatie, page caching, en verbeterde controllers codes.